ویژگی های معماری پایدار

امروز می‌خواهیم به بررسی ویژگی های معماری پایدار بپردازیم.

اگر شما به محیط زیست اطراف خود علاقه دارید و حفظ آن را وظیفه خود می‌دانید این مطلب را از دست ندهید.اگر دوست دارید خانه خود را با طبیعت سازگار کنید پیشنهاد ما استفاده از معماری پایدار است.در ادامه همراه ما باشید تا با ویژگی های معماری پایدار بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های معماری پایدار

مفهوم معماری پایدار

مفهوم معماری پایدار در واقع به طور ساده به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند.این ساختمان‌ها برای محدود کردن اثر انسان بر طبیعت طراحی شده است.برنامه ریزی در ساخت این ساختمان‌ها بسیار سخت است چرا که در ساخت و ساز،مصالح استفاده شده،تاسیسات حرارتی و برودتی همگی می‌بایست با طبیعت سازگار شوند. تا این قسمت از مطلب با مفهوم معماری پایدار آشنا شدید در ادامه با صرف نظر از تاریخچه معماری پایدار به موضوع اصلی می‌پردازیم.

ویژگی های معماری پایدار

مهمترین ویژگی معماری پایدار کاهش تأثیرات زیست محیطی انسان بر طبیعت می‌باشد.ویژگی دیگر این سبک معماری استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای مصارف خانگی است.یعنی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای از پنل‌های خورشیدی جهت تأمین برق مصرفی خانه استفاده می‌شود.

پنل های خورشیدی

در طراحی سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی به طور متفاوتی عمل می‌شود به طور مثال استفاده از آب باران به عنوان فاضلاب خاکستری جهت تأمین آب شستشوی و در پسماند آب حاصل با سیستم تصفیه مجدداً آب احیا و قابل استفاده می‌شود.در کلیه مواد مصرفی سعی می‌شود از مواد تجدید پذیر استفاده شود که همین موضوع می‌تواند برای علم مهندسی چالش برانگیز باشد.

نمای این ساختمان‌ها طوری طراحی و ساخته می‌شوند تا بطور قابل توجهی با منظره اطراف خود ادغام شود. جهت محقق کردن این موضوع مهندسان با ترکیب گیاهان و مصالح ساختمانی ظاهر داخل و خارج متناسب با طبیعت طراحی می ‌کنند.این یک عملیات پیچیده و سخت می‌باشد.به طور مثال می‌توان به استفاده از درختان سبز در پشت بام این ساختمانها اشاره کرد که علاوه بر زیبایی باعث می‌شود اتلاف حرارتی در تابستان به دلیل سایه درختان بطور محسوسی کاهش پیدا کند.

ویژگی های معماری پایدار

یک معمار ژاپنی به نام شیگرو بان(Shigeru Ban)توانست در سال 2013 برنده جایزه Pritzker در طراحی یک کلیسا شود.این کلیسا پس از یک زلزله مخرب ویران شد و او توانست با استفاده از لوله های مقوایی بازیافت شده مجدداً کلیسای جامع شهر Cheistchurch در کشور نیوزلند با این لوله های مقوایی طراحی و احیا کند. این معمار ژاپنی کلیسا را با گنجایش 700 نفر بازسازی کرد که می‌شود به عنوان نمونه ای برجسته از معماری پایدار در نظر گرفت.

ویژگی های معماری پایدار

آینده معماری پایدار

علیرغم پیشرفت تکنولوژی و افزایش آگاهی در جوامع،ساخت این نوع ساختمانها با توجه به وضعیت کره زمین به کندی انجام می‌شود که دلایل گوناگونی دارد و خاج از این بحث می‌باشد.هدف از این مطلب و معرفی این بناها و سبک معماری جهت افزایش آگاهی شما عزیزان بود.امیدواریم شما هم در آینده معماری پایدار وظیفه خودتان را به محیط زیست ادا کنید.ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *