وقتی نوبت به طراحی اتاق خواب شخصی در خانه می‌رسد رنگ،نور،بافت و هر شیء که در اتاق خواب شما قرار می‌گیرد نقش مهم و قدرتمندی را ایفا می‌کند. همانطور که  یک تخت و بالش خوب می‌تواند در کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد فضایی که در آن برای خواب انتخاب می‌کنید هم در بهبود خواب شما تأثیر گذار است و می‌تواند حس طراوت و شادابی را برای یک روز عالی برای شما به ارمغان بیاورد. همراه ما باشید تا با هم به بررسی مهمترین نکات در طراحی اتاق خواب شخصی بپردازیم.

رنگ دیوار اتاق خواب

در طراحی اتاق خواب رنگ دیوار ،مبلمان،پرده،فرش و اکسسوری که انتخاب می‌کنید به طور مستقیم روی ذهن شما تأثیر می‌گذارد پس باید رنگ‌هایی را برای اتاق خواب خود انتخاب کنید تا به شما حس آرامش بیشتری را انتقال دهد.رنگ‌های روشن پر جنب و جوش شاید جذاب باشند ولی برای اتاق خواب شخصی مناسب نیستند.پیشنهاد می‌شود از رنگ های مانند خاکی،خاکستری،هلویی،سبز،یاسی استفاده کنید که از نظر علم روانشناسی تأثیرات آرامش بخشی بر انسان می‌گذارد.اگر قصد دارید  از رنگ های پر جنب و جوش استفاده کنید بهتر است در لوازم مثل کوسن یا تابلو های هنری باشد.

طراحی اتاق خواب شخصی  طراحی اتاق خواب شخصی

نورپردازی در طراحی اتاق خواب شخصی

ترشح هورمونهای کورتیزول و ملاتونین که همان هورمون‌های خواب و استرس هستند تا حدی به نور اطراف ما بستگی دارد.تحقیقاتی که در مورد نور مصنوعی انجام شده که نشان می‌دهد نورپردازی نادرست می‌تواند باعث ایجاد کم خوابی، استرس و چاقی شود البته نکات دیگری هم تأثیر گذارند مانند استفاده کردن از تبلت و گوشی موبایل قبل از خوابیدن.این سوال مطرح می‌شود چطور از این گونه عوارض جلوگیری کنیم؟ بهترین گزینه الهام گرفتن از طبیعت است. شبیه سازی نور غروب خورشید در هنگام خواب علاوه بر ایجاد حس آرامش و کاهش استرس باعث بهبود خواب راحت می‌شود.جهت نورپردازی در طراحی  اتاق خواب شخصی و اطلاعات بیشتر در این مورد کلیپ زیر را حتماً ببینید.

  طراحی اتاق خواب شخصی

عود و شمع معطر

شمع معطر و عود با رایحه اسطوخودوس،یاس،وانیل که بهترین‌ها هستند و باعث کندی در سیستم عصبی انسان می‌شود.با اینکار بدن و ذهن انسان برای تجربه یک خواب خوب و راحت آماده می‌شود.حواس انسان وظیفه ارسال اطلاعات از محیط اطراف ما را به عهده دارد در چنین شرایطی حواس به ذهن ما میگوید در فضایی آرامش بخش و دلنشین قرار گرفته است. در یک طراحی خوب به غیر از بحث زیباشناسی،اینکه ما چطور آن را درک می‌کنیم می‌تواند به کیفیت زندگی ما کمک بسزایی بکند.

طراحی اتاق خواب شخصی

مطالب فوق را در کلیپ زیر از نظر زهرا رضازاده طراح و معمار داخلی ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *